گرد آبی رنگ

امروز خورشید گرفتگی بود البته تو ایران خیلی جالب نبود چون بسیار جزئی دیده می شد.


خیلی وقت بود که می خواستم یه چیزایی در مورد نجوم بنویسم .

اخه تو فیزیک دو تا چیزه که مورد علاقه منه یکی فیزیک اجرام بسیار کوچیک یا همون کوانتوم و یکی فیزیک اجرام بسیار بزرگ یا همون نجوم.

جالبیش اینه که سالهاست که دانشمندان دنبال پیوند دادن این دو با هم دیگند یا به نوعی دنبال یه تئوری به نام ام می گردند که همه چیزا بشه باش توضیح داد اما تا حالا نشده.

یادمه حدود  10 سالم بود که از معلممون پرسیدم

مگه ارتفاع جو 1000 کیلومتر نیست و شعاع زمین 6400 کیلومتر و خورشیدم تو جو زمین واقع شده پس چطور شما ادعا می کنید که خورشید از زمین بزرگتره!

خیلی سوال بچگانست اما تو اون سن وسال من از کجا ارتفاع جو و شعاع زمین را می دونستم خیلی جالبه.


بعد ها یادمه خودم کتابای فیزیک دبیرستان را خوندم و برای خودم یه تلسکوپ ساختم.


آره زمین یه گرد آبی رنگه که تو یه طوفان سهمگین داره به این سو آنسو میره.

تازه اگه بگیم گرد آبی خیلی بزرگش کردیم.


زمین یه سیاره کوچیک که دوره یک ستاره نسبتا متوسط به نام خورشید در منظومه خورشیدی می گرده این سیاره یک سیاره کوچیک و منحصر به فرده .

قطر خورشید چیزی در حدود1400000 کیلو متر یعنی حجمش حدود یک میلیون برابر زمینه.

وای کی میتونه تصور کنه که خورشید چقدر بزرگه این زمین با اینهمه کوه و دریا وقاره ها و کشور ها فقط یک میلیونم خورشیده فقط یک میلیونم.


حالا خود همون خورشیده یه ستاره متوسط در واقع خورشید و میلیونها ستاره دیگه همراه با سیاره هاشون در یک سیستم دیگه بنام کهکشان در حال چرخشند بعضی از این ستاره ها چندین هزار برابر خورشیدن نزدیک ترینشون 4 سال نوری با ما فاصله داره.

در مرکز کهکشان راه شیره که این خورشید در یکی از بازوهای بیرونی اون قرار داره اجرام بسیار سنگینی و جود دارند که دیده نمیشند به اونا سیاهچاله میگند. در واقع نیروی گرانش بسیار بالای اونا باعث می شه که نور هم نتونه از سطح اونه به بیرون بره . اینا بسیارفشرده اند برای تصور فشردگیش کافی تصور کنید که اگه این زمین ما بخواد تکه ای از اون سیاه چاله باشه باید تمام اونقدر فشرده بشه که قطری در حدود 5 سانتی متر پیدا کنه یعنی تمام این دریاها و اقیانوسها و کشورها و کوها را تو یه توپ با قطر 5 سانتیمتر جابدیم حالا تصورش را بکیند که سیاهچاله ای باشه که از نظر حجم با زمین برابری کنه اون چقدر می تونه وزن داشته باشه خدا می دونه تازه تمام اینها حد آستانه سیاهچاله شدنه یعنی ممکنه که سیاهچاله ها از اینم فشرده تر باشند.


آره این همه ستاره و سیاره و سیاهچاله و اجرام سرگردان تشکیل یک کهکشان به نام راه شیری را میدند که قطرش در حدود 100000 سال نوریه.


کسی می تونه این عظمت را درک کنه تازه این یک سیستم منحصر بفرد نیست در واقع تو دنیا میلیونها کهکشان وجود داره.


اما مشکل این نیست این همه عظمت فقط 3 درصد ماده را تشکیل میده 97 درصد اون از انرژی تاریک و ماده تاریک تشکیل شده در واقع ما اونا را نمی دونیم از چی ساخته شدند اما می دونیم که هستند دلیلشم اثرات گرانشی اونا روی مدارهای ستاره هاست.


اینجاست که وقتی خدا میگه من بزرگم و شما نمی تونید من را درک کنید آدم می فهمه که واقعا نمی تونه بفهمه!

تازه بحث دنیاهای موازی و بعدهای بالاتر هم هست.

حالا با این وصفها واژه گرد آبی رنگ از سر زمین زیاد نیست.


تو ماه مرداد هم یه مناسبت آسمونی دیگه هم داریم . بین زمین و مریخ قبلنا یه سیاره بود ه که در اثر تصادم با یک دنباله دار به پودر تبدیل مشه البته بعضی از تکهای این پودر از کوههای زمین بزرگترند.

خلاصه زمین در دو موقع از سال وارد این پودرها میشه و باعث پدیده ای به نام باران شهاب سنگی می شه . این دو موقع یکیش 21 مرداد یکیش 28 آبان 

اگه در زمان اوج بارش در مکان مناسبی قرار داشته باشی می تونی 100 شهاب در دقیقه ببینی البته به شرط نبود ماه.


من هر سال 21 مرداد میزنم میرم کوه امسال یه برنامه حسابی چیدم درواقع می خوام با یه تیر چند نشون بزنم دارم یه گروه راه می اندازم که همه بریم دریاچه گهر .

هم نزدیک اصفهانه و هم آسمون بسیار صافی داره و از همه مهمتر یه دریاچه ضلال داره که تا عمق 15 متری کف دریاچه از بالا دیده می شه منم که عاشق آب و شنام.

طوری برنامه ریزی کردم که 21 مرداد بریم و 23 مرداد برگریدم اینجوری هر سه روز بارش را می تونیم ببینیم. هواشم اینقدر صافه که غبار کهکشانی را می شه دید.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد